7 vinkkiä miten B2B-yrityksestä tulee taitava sisältömarkkinoija

Home / Sisältömarkkinointi / 7 vinkkiä miten B2B-yrityksestä tulee taitava sisältömarkkinoija

Mitä teet, kun matkakuume iskee tai auto pitäisi vaihtaa mieluisampaan menopeliin? Todennäköisesti googletat eli syötät hakusanoja ja tutkit niitä vaihtoehtoja, jotka saavat hyvän näkyvyyden Googlen hakutuloksissa.

Entä mitä teet, kun vastuullasi on löytää työnantajallesi sopiva rekrytointikonsultti tai taloushallinnon järjestelmä. Takuuvarmasti myös työroolissasi haet tietoa verkosta ja sen perusteella punnitset sopivia palveluntarjoajia. Hallussasi on huomattava määrä lähtötietoja siinä vaiheessa kun lopulta otat myyjään yhteyttä. Ostopäätöksesi alkaa olla lähellä.

Näin toimii digitalisaation melskeessä ihminen. Siksi väite, että verkkosivut ja muu näkyvyys digitaalisissa kanavissa ei yritysten välisessä kaupassa toimi yhtä tehokkaasti kuin kuluttajabisneksessä kuulostaa horjuvalta. B2B-ostajien käyttäytymistä tutkivan selvityksen mukaan 56 prosenttia yritysostajista etsii tietoa suoraan palveluntarjoajan verkkosivuilta (The Buyersphere Report 2015).

B2B-yritys, joka digitaalisiin kanaviin tuottamassaan sisällössä ottaa keskiöön asiakkaan tarpeet, toiveet ja haasteet menestyy kisassa kilpailijoitaan paremmin. Yrityksen markkinointi ei rakennukaan yritys- ja tuote-esittelyille, vaan sellaisille journalistisella otteella laadituille tarinoille, jotka ovat asiakkaan kannalta hyödyllisiä, kiinnostavia ja inspiroivia. Tämä on sisältömarkkinointia.

Näkökulman kääntäminen pois yrityksen vahvuuksien ja tuotteiden ominaisuuksien luettelemisesta ei ole helppo tehtävä. Sisältömarkkinointi vaatii uudenlaista osaamista ja koko organisaation halua sitoutua asiakkaita hyödyttävään tarinankerrontaan ja sosiaaliseen myymiseen. Tarvitaan yhteinen sisältökulttuuri, jonka tavoite on enempää eikä vähempää kuin asiakkaan auttaminen.

Miten sisältömarkkinointi ylipäätään pitäisi aloittaa. Näillä vinkeillä pääset alkuun:

1. Astu ostajan saappaisiin

  • Katso maailmaa ostajan silmin, minkälaisten tarpeiden, haasteiden, toiveiden ja odotusten kanssa hän painii. Asiakas ei halua, että hänelle myydään. Hän haluaa apua.

2. Tiedä millaisia ostajasi ovat ja kuka tekee ostopäätöksen

  • Muodosta näkemys ostajapersoonista keräämällä tietoa prospekteista ja nykyisistä asiakkaista. Hyödynnä tiedonkeruussa laajalti yrityksen omaa henkilöstöä: myyntiä, tuotekehitystä, asiakaspalvelua.
  • Tunnista kuka tekee lopullisen ostopäätöksen yrityksessä. Mitkä seikat painavat vaakakupissa kun päätöksen tekee esimerkiksi tietohallintojohtaja, talousjohtaja tai toimitusjohtaja.

3. Kuuntele asiakkaita ja opi kysymyksistä

  • Hyödynnä asiakaskohtaamiset erilaisissa tapahtumissa ja sosiaalisessa mediassa. Kuuntele nykyisiä asiakkaita ja ota oppia ostajien esittämistä kysymyksistä.

4. Tee yhden sivun sisältöstrategia

  • Laadi sisältöstrategia, sillä et vain yksinkertaisesti voi tehdä hyvää sisältöä ilman kirjoitettua strategiaa. Satunnaisesti ja umpimähkään tempaistu blogi tai viserrys Twitterissä ei ole tavoitteellista ja tuloksiin johtavaa sisältömarkkinointia.
  • Puserra sisältöstrategia yhteen liuskaan, että saat siitä hetkessä elävän ja dynaamisen. Älä jätä strategiaa pölyttymään, tarkista se säännöllisesti ja uudista se aina kun bisneksessä tapahtuu muutoksia. Älä anna strategian jähmettää, vaan tartu mahdollisuuksiin.

5. Etsi uusi ja raikas näkökulma

  • Sisällytä sisältömarkkinointiin yrityksenne ainutlaatuiset ominaisuudet ja vahvuudet, mutta tuo ne esiin raikkaasti ja uudesta näkökulmasta. Listaa adjektiiveja, jotka kuvaavat yritystänne ja sen jälkeen listaa näiden adjektiivien vastakohtia. Näiden avulla voitte esittäytyä täysin odottamattomalla tavalla.
  • Roolita sisältösi brändiisi soveltuvalla tavalla. Voisitko olla asiakkaallesi guru, opas, kumppani tai avustaja. Sovita sisältö siihen rooliin, jota haluatte edustaa.

6. Tee laadukasta sisältöä toimituksellisen kalenterin ohjaamana

  • Tee laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä määrän kustannuksella. Laadi toimituksellinen kalenteri, joka ohjaa sisältöjen aiheita, kanavia julkaisuajankohtia ja vastuita. Sisältö toimii tehokkaammin, kun vastaanottaja voi odottaa siltä säännöllisyyttä.

7. Hanki sisältömarkkinoinnin osaamista

  • Sisältömarkkinoinnin tiimissä tarvitaan monipuolisia taitoja: suunnittelua, tarinankerrontaa, toimituksellista työtä, designia, valokuvausta, videotuotantoa, analytiikkaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan osaamista ja tarvittavia työkaluja voi hankkia myös ulkopuolelta.

Mikä sitten on sisältömarkkinoinnista koituva hyöty? Yksinkertaistettuna voisi vastata, että kilpailuaseman vahvistuminen. Jokainen yritys määrittelee kuitenkin itse bisnestavoitteensa ja sisältömarkkinoinnin tehtävä on tukea näiden tavoitteiden saavuttamista. Varmaa kuitenkin on, että ne yritykset, jotka ymmärtävät asiakkaitaan ja puhuvat heidän äänellään menestyvät omaa napaansa tuijottavia yrityksiä paremmin.

Antoisaa matkaa sisältömarkkinoinnin parissa!

Seuraavassa blogissa ajatuksia siitä, mitä laadukas sisältö tarkoittaa.

Lue myös

Kommentoi

Piditkö lukemastasi?

Liity sähköpostilistallemme ja saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi. 

Liittymisesi listalle onnistui!

Laadukas sisällöntuotanto