Sisällöntuotanto – mitä on laadukas sisältö ja miten sitä laaditaan?

Home / Sisällöntuotanto / Sisällöntuotanto – mitä on laadukas sisältö ja miten sitä laaditaan?

Joitain vuosia sitten käynti atk-liikkeessä oli monelle tavalliselle tietotekniikan käyttäjälle tapahtuma, jonka halusi unohtaa heti kun putiikin ovi kolahti selän takana kiinni. Myyjä saattoi esittää kysymyksiä sellaisella jargonilla, ettei siihen jäänyt juuri muuta vaihtoehtoa kuin vastata ”joo” tai ”ei”. Valitettavasti ”joo” saattoi vielä koitua asiakkaalle kohtalokkaan kalliiksi.

Nykyisin ostajan tietotason yli- tai aliarvioiminen ei vetele. Ostaja voi kaikessa rauhassa tutkia vaihtoehtoja verkossa ja hankkia lisätietoja. Sisällöntuotantoon panostavan yrityksen verkkosisällöt on laadittu oikealla sävyllä ja tyylillä. Hyvillä sisällöillä yritys nappaa ostajan mielenkiinnon itseensä ja saa tämän todennäköisimmin myös asiakkaakseen.

Viestinnän ja markkinoinnin digitalisoituminen on kasvattanut sisällöntuotannon eli laadukkaan ja tarinallisen sisällön merkitystä. Mitä laadukas sisältö oikein tarkoittaa? Onko se kieliopillisesti sujuvaa tekstiä, jossa ei ole kirjoitusvirheitä? Sitäkin, mutta se on myös paljon muuta.

Laadukas sisältö antaa hyvän kuvan yrityksestä ja vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat. Se kiinnittää ja säilyttää ostajien huomion. Kun sisältö puhuttelee ostajaa oikealla tavalla, on suhde valmis muuttumaan asiakkuudeksi. Ennen kuin tämä polku on valmis kuljettavaksi, on yrityksen tunnettava millaisten ostajien kanssa se on tekemisissä.

Laadukas sisältö on jokaiselle yritykselle oma ja ainutkertainen. Siksi yrityksen on itse määriteltävä, mitä laadukas sisältö oman toiminnan kannalta merkitsee.

Tämä vinkkilista auttaa laadukkaaseen sisällöntuotantoon:

Tunnista erilaiset asiakasprofiilit ja ostajapersoonat

  • Käy läpi ostajien demografiset tiedot, kuten ikä, sukupuoli, koulutustaso tai ammattiasema. Arvioi millaisia tarpeita ja tavoitteita erilaisilla ostajapersoonilla on. Onko ostajalla kipupisteitä, jotka ovat tarpeiden tunnistamisen esteenä? Esimerkiksi asiantuntijapalveluja myyvä yritys voi sävyttyä niin elegantiksi, ettei ostaja yksinkertaisesti kehtaa ottaa yhteyttä. Tai tuotteet voivat vaikuttaa niin bulkilta, että ostaja puolestaan vähättelee niitä. Mieti miten yrityksenne voisi sisällöillä poistaa ostamisen haasteet.

Mieti millaista sisältöä asiakkaat tarvitsevat

  • Älä tuota sisältöä itsellesi. Laadi sellaista sisältöä, joka on asiakkaillesi tarpeellista ja merkityksellistä. Älä tyydy kehumaan vain tuotteen ominaisuuksia tai listaamaan hyötyjä. Ymmärrä asiakkaan tarve läpikotaisin ja anna vastauksia, miten voit ratkaista hänen ongelmansa.

Valitse sisällöille sopiva tyyli

  • Kun tunnet yrityksen ostajapersoonat, valitse sopiva sävy ja tyyli sen mukaan millaisia ostajanne ovat. Esimerkiksi asiantuntijatehtävissä toimivia ostajia kannattaa puhutella elegantein sanakääntein. Suoraan asiaan -tyyli toimii paremmin käytännön ammateissa toimivilla.
  • Vältä jargonia, asiakas ei halua opetella ammattislangia ymmärtääkseen mitä hänelle tarjoat. Muista, että oma tietotasosi ei yleensä ole yleinen tietotaso.
  • Mieti mikä on sovelias viihteellistämisen taso. Haluaako ostaja lueskella vitsejä yrityksen verkkosivuilta? Saatko vitseillä ylipäätään ostamiseen tähtäävän reaktion? Pohdi myös miten paljon voitte vedota tunteisiin.

Määrittele mikä on oikea määrä sisältöä

  • Sisällön laatu ei saisi kärsiä määrän kustannuksella. Toimituksellinen kalenteri auttaa ohjaamaan myös sisällön määrää ja oikea-aikaisuutta.

Tutki millaisen näkyvyyden sisältö saa verkossa

  • Laadukas sisältö, jonka avainsanat on mietitty nousee korkealle hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi on siis tärkeämpää kuin koskaan.

Selvitä kuinka paljon tuottamaanne sisältöä jaetaan sosiaalisessa mediassa

  • Sen lisäksi, että sisällön pitää olla mielenkiintoista ja laadukasta, sen pitää olla myös jaettavaa sosiaalisen median kanavissa. Sisältö, jota vain tuotetaan, mutta ei jaeta, muuttuu helposti pelkäksi kustannukseksi.
  • Sisältöjä laaditaan ihmisiä varten. Laadukkaalla sisällöllä tavoitetaan yritykselle tärkeät kohdeyleisöt ja saadaan heidät innostumaan siitä. Aikaansaa asiakkaissa siis reaktioita. Jos aihe on asiakkaan sydäntä lähellä, haluaa hän todennäköisesti myös kertoa käyttökokemuksistaan.

Mitä kanavia sisällön jakeluun käytetään?

  • Oikeiden kanavien valinta on huomattavan paljon helpompaa, kun tunnet yrityksenne kohdeyleisöt. Kaikissa sosiaalisen median kanavissa ei tarvitse olla läsnä vain mukana olemisen ilosta. Valitse ne kanavat, joissa ostajanne ovat. Pohtikaa myös mitä yrityksen omia kanavia käytätte. Riittävätkö verkkosivut vai tarvitaanko sen lisäksi vaikkapa painettu lehti? Entä saatteko toimittajat tarttumaan sisältöihinne?
Lue myös

Kommentoi

Piditkö lukemastasi?

Liity sähköpostilistallemme ja saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi. 

Liittymisesi listalle onnistui!

SisältömarkkinointiYritysblogi