Miten laadit toimivat pääviestit ja hyödyt niistä? – 10 kohdan ohjenuora

Home / Viestintä / Miten laadit toimivat pääviestit ja hyödyt niistä? – 10 kohdan ohjenuora

Pääviestit ovat olennainen osa yrityksen tai yhteisön viestintää. Yksikään yritys ei voi suhtautua niiden merkitykseen olan kohautuksella. Ei ainakaan, jos on yhtään kiinnostunut siitä, miten kohdeyleisö yrityksen mieltää, mitä se siitä muistaa tai millaisin sanakääntein yritystä kuvaillaan.

Mitä pääviestit ovat ja mikä on niiden merkitys?

Pääviestit tukevat yhtiön strategiaa ja ovat viestintästrategian perusta. Ne auttavat keskittymään viestinnässä siihen, mikä on tärkeää. Pääviestit ovat niitä ydinviestejä, jotka toivot kohdeyleisösi kuulevan ja muistavan. Ne luovat merkityksen ja otsikot aiheille, joista yrityksesi haluaa kertoa.

Pääviestien avulla yritys voi hallita viestintäänsä ja rakentaa tietoisuutta brändistä. Pääviestit suuntaavat myös kohdeyleisön mielikuvia haluttuun suuntaan.

Pääviestejä hyödynnetään kaikessa viestinnässä: verkkosivuilla, lehdistötiedotteissa, haastatteluissa, julkaisuissa ja verkottumistapahtumissa. Siis kaikkialla, missä yrityksen liiketoimintaa pitää kuvailla.

Pääviestit välittävät yrityksen tarinan

Pääviestit välittävät ja vievät eteenpäin yrityksen tarinaa. Ennen viestien määrittelyä yritys tarvitsee kokonaistarinan. Tarina ohjaa viestejä eikä toisinpäin. Sanavalinnat ovat viestien rakennusaineita. Yksittäiset sanat herättävät kohdeyleisössä tiettyjä mielikuvia. Koskaan ei ole yhdentekevää, mitä sanoja yritys viestinnässään käyttää.

Mieti esimerkiksi näitä sävyltään erilaisia sanoja:

Ilmastonmuutos, ilmaston lämpeneminen, ilmaston muuttuminen, maapallon lämpeneminen, maapallon ilmaston lämpeneminen, ilmastonmuutoksen hillitseminen, ilmastonmuutoksen estäminen, ilmastonmuutoksen hidastaminen.

Mitkä ovat hyvien pääviestien rakennusaineet? Tässä 10 kohdan ohjenuora:

1. Ole selkeä

Vältä jargonia ja teknistä kieltä, keskity olennaiseen. Tee viesteistä yksinkertaisia ja helppoja. Älä käytä toimialasi omaa slangia ja terminologiaa. Näin varmistat, että mahdollisimman suuri joukko ihmisistä ymmärtää pääviestisi.

2. Ole ytimekäs

Pidä pääviestit lyhyinä, sillä viestin on välityttävä 78 sekunnissa. Kirjoita lyhyitä lauseita. Pitkiä ja monimutkaisia viestejä on vaikeampi muistaa. Suurelle yleisölle viestittäessä nyrkkisääntönä voi pitää, että viestien pitäisi olla kaikkien 1517-vuotiaiden ymmärrettävissä.

Ihmisten ajatuksiin ja käsityksiin vaikuttaminen ei ole koskaan helppoa. Viestin vastaanottaja harvoin ymmärtää viestin juuri siten, miten olemme sen tarkoittaneet. Vallitsevia käsityksiä ja ajatuksia on vaikea muuttaa. Vastaanottaja valitsee informaatiotulvasta mielellään sen, joka vahvistaa hänen aikaisempia mielipiteitään.

Yritys, jolla on selkeät, tiiviit ja uskottavat pääviestit, hallitsee paremmin siitä liikkuvaa tietoa.

Esimerkiksi: miten käy, jos yrityksen toimitusjohtaja antaa haastattelutilanteessa toimittajalle pitkän ja polveilevan vastauksen? Valta siirtyy silloin toimittajalle ja hän voi valita mielestään mielenkiintoisimmat ilmaisut ja sanat. Luultavimmin nämä eivät ole yrityksen pääviestejä. Yksinkertaistettuna: mitä vähemmän ja harkitummin lausuu, sitä enemmän voi tuoda esiin niitä aiheita, joita kohdeyleisölle halutaan välittää.

3. Korosta ainutlaatuisuutta

Tee pääviesteistä omaperäiset ja ainutlaatuiset, tunnista yrityksen kilpailuedut ja erotu niiden avulla kilpailijoista. Hyötyihin keskittymällä saat aikaan vetoavampia viestejä. Pääviestien ei pidä olla pelkkää myyntipuhetta.

  • Ole mielenkiintoinen – hae uusi kulma
  • Ole uskottava – tue todisteilla
  • Ole luotettava – tunne asiasi
  • Ole myönteinen – käytä aktiivista ilmaisua
  • Ole ymmärrettävä – heijastele kohdeyleisöjen ymmärrystasoa.

4. Muista kolmen kohdan sääntö

Kerronnassa käytetään usein kolmen kohdan sääntöä. Se perustuu ajatukseen, että kolmeen kohtaan jaetut asiat ovat esteettisesti miellyttäviä, niillä on suurempi vaikutus ja ne on helpompi muistaa. Tämä perusperiaate toimii kaikessa kirjoittamisessa. Mallin käyttäminen on tuttua niin runoudesta, saduista, elokuvista, mainonnasta kuin puheista.

  • Faster, Higher, Stronger – Olympialiikkeen motto
  • I came, I saw, I conquered – Julius Caesar
  • Justice, good will and brotherhood – Martin Luther King Jr.
  • Thinner, lighter, and faster – Steve Jobs
  • It’s not small, it’s big. It’s important – Barack Obama
  • That’s the truth, the whole truth, and nothing but the truth…
  • The good, the bad and the ugly

5. Vetoa tunteisiin

Ihmisen ajattelusta suurin osa on automaattista ja tiedostamatonta. Viestit, jotka eivät herätä yleisössä mitään tunteita eivät toimi. Ihmiset muistavat paljon kauemmin sen, miltä heistä tuntui kuin sen, mitkä olivat faktat.

6. Käytä suuntaa-antavia lukuja

Jos luvut auttavat kertomaan tarinaasi, käytä niitä. Älä ole kuitenkaan liian täsmällinen, sillä tarkkoja lukuja on vaikeampi muistaa. Sano mieluummin yli 70 prosenttia kuin 73 prosenttia, lähes sata vuotta sitten, ei 96 vuotta sitten. Älä kuitenkaan käytä lukuja liikaa.

7. Ota yleisösi huomioon

Viestiikö yrityksesi monien erilaisten kohdeyleisöjen kanssa? Silloin kannattaa laatia kohdennetut pääviestit kullekin kohdeyleisölle. Esimerkiksi, jos toimit sekä isojen että pienten yritysten kanssa, mieti pääviestit erilaisesta näkökulmasta molemmille kohderyhmille.

Pääviestejä on painotettava eri tavoin myös julkisissa tilanteissa verrattuna vaikkapa palaveriin, jossa kuulijoina on asiantuntijoita. Alan ammattilaiset odottavat todistusvoimaisempia ja teknisempiä argumentteja, joten anna niitä heille. Muista kuitenkin, että tilanteesta riippumatta viestit vahvistavat aina yrityksen tarinaa.

8. Ole johdonmukainen

Viestejä on toistettava, toistettava ja toistettava jankuttamiseen asti. Mahdollisesti vasta kymmenennellä toistoilla yleisö kuulee viestisi ensimmäisen kerran. Sadannella toistolla yleisössä toivottavasti herää oikea ja tavoiteltu mielleyhtymä.

9. Muista päivittää

Päivitä pääviestit kun liiketoiminta tai toimintaympäristö muuttuu. Arvioi viestien toimivuus säännöllisesti esimerkiksi kerran vuodessa.

10. Testaa!

Pääviestit on testattava, sillä muuten et voi olla varma niiden toimivuudesta. Tee kysely tai haastattele eri kohderyhmien edustajia. Pääviestien testaus voi paljastaa, että viestit herättävät yleisössä aivan erilaisia reaktioita tai mielikuvia kuin oli tarkoitus.

Muista pääviestien kolmen kohta!

Selkeämmin, ytimekkäämmin, jatkuvasti toistaen.

Lue myös

Kommentoi

Piditkö lukemastasi?

Liity sähköpostilistallemme ja saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi. 

Liittymisesi listalle onnistui!

Verkkosivujen uudistaminenverkkokaupan markkinointi