Näin varmistat, että verkkosivujen uudistaminen onnistuu

Home / Verkkosivut / Näin varmistat, että verkkosivujen uudistaminen onnistuu

Onko yrityksesi verkkosivujen uudistaminen pohdinnassa? Saatat miettiä, että nykyiset sivut ovat palvelleet jo muutaman vuoden ja näyttävät aikansa lapsilta. Selailet, vertailet ja arvioit kilpailijoiden verkkosivuja. Joku niistä on juuri pistänyt uuden vaihteen päälle ja tehnyt mielestäsi loistavat verkkosivut. Päätät, että nyt on aika painaa delete-nappulaa myös omille vanhoille verkkosivuille ja saada tilalle tuoreet ja raikkaat.

Verkkoviestinnällä on nykyisin niin suuri merkitys, että yrityksen on kaiken aikaa arvioitava verkkosivujensa toimivuutta. Valitettavasti pelkkä visio siitä, että halutaan ”paremman näköiset” verkkosivut ei ole riittävä tavoite yrityksen bisneksen kannalta. Mitä muuta yrityksen verkkosivujen pitäisi tehdä kuin lisätä kauppaa? Siksi myös verkkosivujen uudistaminen tarvitsee kunnianhimoiset tavoitteet.

Hyvät verkkosivut kanavoivat uusia asiakkaita ja sitouttavat vanhoja. Verkkosivut voidaan valjastaa myös mielipidevaikuttamiseen ja ajatusjohtajuuden rakentamiseen. Tässä hyvänä työvälineenä toimii esimerkiksi blogi. Verkkosivut voivat olla myös olennainen osa yrityksen asiakaspalvelua. Siispä verkkosivujen on vedottava niin sisällöltään kuin ulkoasultaan oikeaan kohdeyleisöön eli niihin ihmisiin, joihin yritys haluaa vaikuttaa, joille se haluaa viestiä tai joita se haluaa palvella.

Verkkosivujen uudistaminen tarvitsee strategian

Verkkosivujen uudistamiselle on oltava yrityksen toiminnan kannalta järkevä syy. Tarvitset jo heti alkumetreillä kristallinkirkkaan vision siitä, mitä uusilta sivuilta halutaan tai mitä ongelmia niiden pitäisi ratkaista. Ennen ensimmäistäkään ajatusta väreistä ja kuvista, kannattaa ensin käyttää aikaa verkkosivujen uudistamisen strategian miettimiseen. Se luo edellytykset onnistuneelle projektille, joka saumattomasti etenee kohti haluttua lopputulosta.

Määrittele siis ensin strategia, jolle verkkosivujen uudistaminen pohjautuu. Vasta sen jälkeen verkkosivujen uudistustyö etenee rakenteen ja ilmeen suunnitteluun, sisällöntuotantoon, toteutukseen, hakukoneoptimointiin, julkistukseen ja analysointiin.

Verkkosivujen uudistamisen 6 rakennuspalikkaa

1. Käy läpi nykyisten verkkosivujen kävijäseuranta (esim. Google Analyticsin avulla)
Tutki esimerkiksi paljonko kävijöitä sivustolla on ollut keskimäärin kuukaudessa, kauanko kävijät ovat viettäneet aikaa sivustolla ja mitkä ovat olleet suosituimmat sivut.

2. Määrittele verkkosivujen uudistamisen tavoitteet
Tavoitteina voi olla esimerkiksi saada sivuille enemmän kävijöitä, parantaa hakukonenäkyvyyttä tietyillä avainsanoilla, saada lisää yhteydenottoja, vähentää asiakaspalveluun tulevia puheluita tai kasvattaa uutiskirjeen tilaajamäärää.

3. Määrittele yrityksen brändin asema ja pääviestit
Käytä hetki aikaa brändin positiointiin ja pääviestien kiteyttämiseen ennen verkkosivujen ulkoasun ja sisällön miettimistä. Miten erotutte kilpailijoista ja miten asemoidutte kohdeyleisön mielessä? Mitkä ovat ne hyödyt, joita haluatte kohdeyleisön mieltävän saavansa teiltä? Kävijän pitää saada verkkosivuilta heti ensi silmäyksellä käsitys siitä, mitä yritys tekee ja miten tämä tekeminen liittyy kyseiseen kävijään.

Käytä pääviesteissä hyvää yleiskieltä eli puhu ihmiseltä ihmiselle. Vältä toimialan omaa jargonia.

4. Määrittele kohdeyleisön edustajat
Pysähdy miettimään keitä varten verkkosivunne ovat olemassa. Kenen huomio niiden olisi vedettävä puoleensa? Verkkosivujen suunnittelutyötä helpottaa huomattavasti, kun kohdeyleisöä edustavat persoonat ovat mahdollisimman tarkasti tiedossa. Esimerkiksi ovatko he enimmäkseen naisia vai miehiä, minkä ikäisiä he ovat tai mikä on koulutustaso?

Minkälaista ajatusmaailmaa asiakkaanne tai kumppaninne edustavat, mistä he ovat kiinnostuneita tai mikä on heidän tietotasonsa suhteessa yrityksen tarjoamiin palveluihin? Kohdeyleisönne edustajat voidaan kiteyttää jopa erilaisia persoonia esittäviksi kuviksi. Nämä kuvitteelliset hahmot perustuvat asiakkaista käytettävissä olevaan tietoon ja ne ovat eräänlainen yhteenveto niistä yleisistä piirteistä, joita erilaisilla asiakasryhmillä on. Erilaisten persoonien määrittely pakottaa yritystä miettimään, mitkä verkkosivujen kävijät merkitsevät eniten ja miten heidät voidaan vakuuttaa ja sitouttaa verkkosivujen sisällöillä tehokkaimmin.

5. Huolehdi hakukoneoptimoinnista ja listaa avainsanat
Visuaalisesti upeimmillakaan verkkosivuilla ei tehdä juuri mitään, jollei niille saada kävijöitä. Huolehdi siis sivujen hakukoneoptimoinnista ja hanki siihen tarvittavaa osaamista. Tämä on verkkosivujen suunnittelijoiden peruskauraa, mutta muistuta ja varmista, että tämä tärkeä vaihe tulee huolella tehdyksi. Listaa tärkeimmät avainsanat, joilla toivot verkkosivusi tulevan löydetyiksi. Hyödynnä näitä avainsanoja eri sivuilla keskittymällä niillä aina tiettyyn aihealueeseen.

6. Analysoi kilpailijoiden sivuja
Tutustu toimialan muiden yritysten ja organisaatioiden verkkosivuihin. Vertaile niitä ja arvioi, mikä niissä on hyvää ja huonoa. Toisten kopioinnilla harvoin pötkii pitkälle, joten puntaroi, mitä itse voitte tehdä paremmin. Mitkä ovat parhaat tavat erottautua kilpailijoista?

Kun verkkosivujen uudistamisen strategia on paketissa – tiiviisti yhdellä liuskalla, alkaa verkkosivujen suunnittelu ja toteutus. Sen elementtejä ovat:

  • Ulkoasu ja navigaatio
    Tee valinta perinteisen, ultramodernin tai jonkin siltä väliltä. Muista millaisille ihmisille sivut on suunnattu ja valitse tyyli sen mukaisesti.
  • Värimaailma
    Väreillä on voimakas vaikutus mieleen ja tunteisiin. Valitut värit luovat verkkosivuille vahvan leiman siitä, mitä henkeä ne heijastavat.
  • Typografia
    Muista luettavuus; myös pistekoolla on merkitystä.
  • Sisältö
    Valitse oikea tyylilaji. Esimerkiksi keskustelunomainen sävy ei sovi kaikille toimialoille, mutta toisilla se on melkeinpä ainoa oikea.
  • Kuvat
    Jokaisen verkkosivulle valitun kuvan pitäisi tukea yrityksestä kerrottavaa tarinaa; merkityksetön kuva on vain merkityksetön kuva.

Verkkosivujen uudistamiseen ja suunnitteluun tulee helposti kompurointia, jos liikkeelle lähdetään liian heppoisin perustein – ainoana tavoitteena ”kivat nettisivut”. Tätäkin suurempi virhe on luulla, että kaikki verkkosivujen käyttäjät käyttäytyvät samalla tavalla kuin sinä itse.

Tiedätkö ylipäätään, mitä asiakkaasi nykyisistä sivuistanne ajattelevat? Voit kysyä asiakkailtasi esimerkiksi yksinkertaisena online-kyselynä ”olisiko tämä ominaisuus hyödyllinen sinulle?”.

Muista! Verkkosivuja ei tehdä itselle. Keskity niihin ihmisiin ja heidän tarpeisiinsa, jotka ovat teidän yrityksellenne merkityksellisiä!

Lue myös

Kommentoi

Piditkö lukemastasi?

Liity sähköpostilistallemme ja saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi. 

Liittymisesi listalle onnistui!

ViestintästrategiaPääviestit välittävät yrityksen tarinan