Tiesitkö tämän otsikoinnista? Ainakin pitäisi!

Home / Sisällöntuotanto / Tiesitkö tämän otsikoinnista? Ainakin pitäisi!

Otsikointi on tekstin kirjoittamisen tärkein vaihe. Hyvää tekstiä ei ole olemassa ilman hyvää otsikkoa. Miksi näin? Siksi, että latteasti otsikoitua uutista, artikkelia tai blogia ei kukaan lue. Kirjoittamistyöhän ei kannata ryhtyä, jos otsikko huitaistaan tekstin kärkeen sen suurempia miettimättä. Yhtä turmiollista on tehdä täysin harhaanjohtava otsikko. Pikkunäppärä, lukemaan houkutteleva otsikko saattaa toki saada lukijan koukkuun. Lukija kokee tulleensa kuitenkin pahemman kerran huijatuksi ja aliarvioiduksi, jos tekstin sisältö ei vastaa otsikon herättämiin odotuksiin. Pelkkä lukijan ärsyttäminen tuskin on kenenkään tekstin laatijan ylimmäinen tavoite.

Viestinnän digitalisoitumisen on tuonut mukanaan nipun uusia käsitteitä. Näistä yksi on nettiuutisoinnin klikkijournalismi. Otsikko muotoillaan nettiuutiseen siten, että se saa mahdollisimman monen lukijan klikkaamaan otsikkoa. Ne ovat pahimmillaan harhaanjohtavia ja useimmiten tyhjänpäiväisiä.

Esimerkiksi näin:

Vain alle puolet suomalaisista käyttää tätä liikennevarustetta – ”Olisi mahtavaa saada aktivoitua” (IS 8.11.2015)
Kauppa löysi uuden vihanneshitin: myynti 13-kertaistui (Kauppalehti 3.11.2015)
Iso muutos liikenteessä ensi viikolla – kaikki tapahtuu kahdessa päivässä (IS 19.10.2015)

Hyvän otsikon merkitys ei ole uusi asia. Sitä on opetettu journalistiikan ja viestinnän opinnoissa maailmansivu. Otsikon tehtävä on yksinkertaisesti palvella lukijaa ja kertoa miksi juttu kannattaa lukea.

Viestinnän digitalisoituminen on kuitenkin tuonut tukun uusia kanavia, jotka kilpailevat lukijoiden huomiosta. Sosiaalinen media ja erilaiset blogialustat ovat myös avanneet lukemattomia mahdollisuuksia kenelle tahansa oman elämänsä toimittajalle saada äänensä kuuluville.

Perinteisen median seuraamisen rinnalla päivät täyttyvät sähköpostin kautta tulevasta uutisoinnista ja markkinoinnista, blogipostauksista ja webinaareista. Valtavassa viestitulvassa vastaanottajan mielenkiinto pitää napata huomionarvoisella otsikolla. Mutta valitettavasti otsikon ainutlaatuisuus ja luovuuskaan ei riitä. Tämän lisäksi otsikossa pitäisi olla juuri ne oikeat avainsanat, joiden avulla juttu nousee esiin hakukoneiden tuloksissa.

Kuulostaako toivottomalta? Sitä se ei toki ole, sillä jokainen meistä lukee päivittäin jonkin jutun. Satoja otsikoita vierii silmiemme editse, kunnes jokin niistä saa lukemaan eteenpäin koko tekstin.

Näiden 10 vinkin avulla voit laatia pysäyttäviä, lukemaan innostavia otsikoita:

1. Käytä numeroita, tilastoja ja listauksia

Otsikko erottuu tehokkaasti kun käytät sen alussa numeroa. Ihmissilmä kiinnittyy helposti sellaiseen kirjalliseen aineistoon, jossa on rinnakkain numeroita ja tekstiä. Listauksiin viittaavat aloitukset antavat lukijalle puolestaan selkeän kuvan, mitä tekstiltä on lupa odottaa. Listoiksi muokattavien tekstien etuna on niiden nopea silmäiltävyys, joka helpottaa lukemista.

Erinomaisia aloituksia listauksiin ovat esimerkiksi:

  • Syyt
  • Tavat
  • Vinkit
  • Keinot
  • Salaisuudet
  • Ideat
  • Tekniikat
  • Strategiat
  • Faktat
  • Menetelmät
  • Tilastot

2. Herätä epäilys

Kukapa meistä haluaisi tulla manipuloiduksi, petetyksi tai huijatuksi? Vetoa otsikossa kyyniseen puoleemme esimerkiksi näin:

Välittääkö välittäjä – 10 syytä miksi asuntokauppa voi epäonnistua
Kysy nämä 5 kysymystä ennen kuin kättelet autokaupan
Kertooko vakuutusmyyjä kaiken kotivakuutuksesi kattavuudesta?

3. Opeta massoja

Ihmiset hakevat netistä tietoa sivistääkseen itseään tai oppiakseen uutta. He haluavat oppia valmistamaan riistaruokaa, saada kuntoiluvinkkejä tai he etsivät tietoa terveydestään. Jokaista otsikkoa ei kuitenkaan voi aloittaa kysymyksellä ”miten”. Tilalla voit käyttää vaikkapa:

7 helppoa tapaa valmistaa riistaruokaa – ohjeet kotikokille
Paranna lihaskuntoasi: aloittelijan treeniohjelma
Väsyttääkö, uuvuttaako – tiesitkö tämän kaamosmasennuksesta?

4. Kaunistele rohkeasti

Hyvä otsikko kaunistelee, liioittelee ja houkuttelee. Otsikoinnissa on lupa ottaa vapauksia:

5 strategiaa työhaastatteluun – ja voit olla valloittava itsesi!
Sinustako perinteisen joulun loihtija? Ota ilo irti jouluvalmisteluista!
Haaveena koti ulkomailla – kysy myyjältä ensin nämä 7 kysymystä

5. Mieti mikä yleisöllesi on tärkeää

Kirjoittaja sinun on tunnettava yleisösi ja ymmärrettävä heidän unelmiaan ja kipupisteitään. Hyödynnä tätä tuntemusta otsikoinnissa siten, että tekstisi todella puhuttelee lukijoita. Laadi strategisesti fiksuja otsikoita, joihin kiteytyy yleisön toiveet ja pelot. Esimerkiksi:

5 käytäntöä, jotka tekevät sinusta supermyyjän

6. Puhuttele lukijoita toisessa persoonassa

Varmistan huomiosi, kun kohdistan tekstini juuri sinulle.

Luulitko tietäväsi kaiken hakukoneoptimoinnista. Testaa tietotasosi!
3 viilentävää smoothie-reseptiä kuumiin kesäpäiviisi

7. Laadi paljon erilaisia otsikoita

Otsikointia voi aina harjoitella. Laadi tekstiin noin 10 rakenteeltaan erilaista otsikkoa, vaihtele verbiä ja adjektiivia. Kokeile mikä vaihtoehdoista tuntuu vetoavimmilta ja kysy kollegoiden mielipidettä.

8. Esitä kysymys

Kysymykset vetävät lukijoita puoleensa. Kysymysmerkki jo sinänsä osuu silmään numeroiden tapaan.

Tiesitkö tämän influenssarokotteesta? Testaa tietosi!
Haluatko rakentaa linnunpöntön? Lue ensin nämä ohjeet!

9. Käytä avainsanoja

Huolehdi, että käytät otsikossa tärkeimpiä avainsanoja. Teksti nousee korkeammalle Googlen hakutuloksissa, mutta yhtälailla se selventää lukijoille aihepiirin, jota käsittelet.

10. Pidä otsikoiden pituus alle 70 merkissä

Alle 70 merkkiä pitkät otsikot näkyvät tyylikkäinä Googlen hakutuloksissa, koska silloin ne eivät katkea väkisin.

Otsikoinnin miettimiseen kannattaa käyttää aikaa. Laadi vaihtoehtoja, valitse niistä muutama suosikki ja mieti mikä otsikko toimii parhaiten. Tavoitteenasi on kuitenkin saada tekstille mahdollisimman monta lukijaa. Anna otsikon auttaa tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Vaihdoin tämän blogin otsikkoa kolme kertaa. Vaihtoehtoja olivat:

Miksi klikkaisit – miten vastustamaton otsikko laaditaan?
Miksi klikkaisit – haluatko kehittyä otsikoijana ja saada lukijoita?
Otsikointi on kirjoittamisen tärkein vaihe – onko sinulle?
Miten varmistat otsikoinnilla, että tekstisi luetaan?
Miten pääset eroon latteista otsikoista?
10 vinkkiä hyvän otsikon laadintaan
Sinustako pistämätön otsikoija? Näillä vinkeillä onnistut
Merkittävimmät askeleet hyvään otsikointiin
Luulitko olevasi otsikoinnin mestari? Testaa tietotasosi!

Lue myös

Kommentoi

Piditkö lukemastasi?

Liity sähköpostilistallemme ja saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi. 

Liittymisesi listalle onnistui!

YritysblogiSisältöstrategia