Hyödyllinen yritysblogi – näin se tehdään

Home / Sisällöntuotanto / Hyödyllinen yritysblogi – näin se tehdään

Yritysblogi on jo monissa yrityksissä ja varmasti yhtä useassa mietitään sen perustamista. Blogit ovat tulleet jäädäkseen ja ne ovat leimallinen osa yrityksen sisältömarkkinointia.

Bloggaaminen asettaa uusia haasteita yrityksen asiantuntijoille. Jokaisen pitäisi blogata ja kaivaa itsestään oivallinen sanaseppo, jolla on painavaa, mielenkiintoista ja huomiota herättävää sanottavaa.

Tehtävä ei ole helppo. Bloggaaminen on kovaa työtä. Tarvitaan ideoita, tarvitaan aikaa, osaamista ja intohimoa aiheeseen. Hinkua kirjoittaa ja ottaa kantaa teemoista tavalla, joka innostaa ja herättää mielenkiintoa asiakkaissa ja sidosryhmissä.

Ennen kaikkea yritysblogi tarvitsee sisältöä, eikä mitä hyvänsä sisältöä, vaan arvokasta, hyödyllistä, sitouttavaa ja jaettavaa sisältöä. Kuluttajat haluavat nykyisin oppia ja kokea löytämisen iloa. Ole siis informatiivinen, ainutlaatuinen, selkeä ja ytimekäs. Näin myös yritysblogista koituvat hyödyt ovat saavutettavissa.

Verkkosivujen uudistuksen yhteydessä Blogi-linkkiä on turha lisätä sivuston navigointiin, jos laadukasta sisältöä ei ole aikomustakaan tuottaa. Onnistunut ja tuloksekas yritysblogi edellyttää tavoitteita, sitoutumista ja suunnitelmallisuutta. Blogin tekemiseen on varattava aikaa, sen on hyödytettävä yritystä ja kaikkien on ymmärrettävä, että blogista on hyötyä, kun muutamat asiat tehdään oikein.

Mitä hyötyä yritysblogista siis voi olla? Yritysblogi esimerkiksi:

  • Rakentaa luottamusta
  • Antaa äänen yrityksen asiantuntijoille
  • Luo yhteyden kohdeyleisöön
  • Parantaa hakukonelöydettävyyttä
  • Lisää kävijäliikennettä yrityksen verkkosivuille
  • Tukee ostopäätöstä

Miten yritysblogin toimitustyö organisoidaan?

1. Ideoi sisältöjä bloggaajien kanssa tuoreista ja raikkaista näkökulmista

Ideoi sisältöjä yhdessä sen tiimin kanssa, jotka yrityksessä bloggaavat. Etsikää uusia näkökulmia edustamastanne toimialasta, tarjotkaa hyödyllisiä vinkkejä ja ohjeita sekä kovaa faktaa bisnesalueestanne. Erottautukaa hyvillä sisällöillä kilpailijoistanne. Blogin avulla yrityksen ainutlaatuisuus ja näkemykset voidaan tuoda paljon raikkaammin esiin kuin staattisilla yritysesittelyillä ja tuotekuvauksilla.

Jokaiselle yritysblogille pitäisi miettiä aihe, kohdeyleisö, avainsanat, kategoriat, linkit, grafiikka, kuvitus, kirjoittaja, editoija ja julkaisuajankohta. Sopikaa aiheet ja kirjoittajat jokaiselle kuukaudelle.

Kuten kaikessa yritysviestinnässä, niin myös bloggaamisessa voi hyödyntää tarvittaessa kirjoittamisen ja sisällöntuotannon ammattilaisia.

2. Laadi toimituksellinen kalenteri

Toimituksellisella kalenterilla varmistat, että yritysblogi tulee tehdyksi, suunnitellusti ja ajallaan. Laadi kalenteri vuodeksi kerrallaan käymällä läpi yrityksen tulevan kalenterivuoden merkittävät julkistukset, tapahtumat ja deadlinet. Päätä kuinka usein blogi julkaistaan. Säännöllisyys on tärkeää. Mieti ilmestyykö blogi kerran viikossa vai joka toinen viikko. Muista, että pari kertaa kuukaudessa ilmestyvä yritysblogi on melkeinpä julkaisumäärän minimi.

3. Varmista näkyvyys hakukoneissa ja ohjaa liikennettä verkkosivuille

Bloggaaminen on yksi tehokkaimpia tapoja ohjata kävijäliikennettä verkkosivuille ja saada sitä kautta uusia liidejä. Yritysblogin avulla saat jatkuvasti uutta, laadukasta sisältöä verkkosivuillenne ja tämä parantaa asemia hakukoneiden hakutuloksissa. Mitä korkeammalle yritys nousee hakutuloksissa, sitä enemmän se saa verkkosivuilleen johtavia klikkauksia.

Varmista hakukonenäkyvyys optimoimalla otsikot ja avainsanat kohdeyleisön mukaan. Blogia pitää myös promota, niin sähköpostitse, uutiskirjeessä kuin erityisesti sosiaalisen median kanavissa.

4. Seuraa kävijämääriä ja konversioita

Bloggaamisessa ahkeruus palkitaan. Mitä enemmän ja useammin bloggaat ja mitä huolellisemmin mietit sisällöt, otsikot ja avainsanat, sitä enemmän ohjaat liikennettä verkkosivustollesi. Hyvä yritysblogi antaa kävijöille syyn palata verkkosivulle uudestaan ja uudestaan.

Aseta blogille tavoitteet konversioista, joita voivat olla tilaukset, liidit, jaot sosiaalisessa mediassa, tuotesivujen klikkaukset, uudet asiakkuudet. Fiksuinta on valita yksi tavoite kullekin blogille.

Seuraavassa blogissani kerron blogin tehokkaasta otsikoinnista. Pysy kanavalla!

Related Posts

Piditkö lukemastasi?

Liity sähköpostilistallemme ja saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi. 

Liittymisesi listalle onnistui!

Laadukas sisällöntuotantoOtsikointi