Verkkokaupan markkinointi – miten hyödynnät sisältöjä?

Home / Sisällöntuotanto / Verkkokaupan markkinointi – miten hyödynnät sisältöjä?

Verkkokaupan markkinointi ja tunnettuuden kasvattaminen on jatkuvaa työtä heti perustamisesta alkaen. Verkkokaupan on vaikea saada vakioasiakkaita ja myyntiä kasvukäyrälle, jos kuluttajat eivät edes tiedä verkkokaupan olemassaolosta mitään.

Millainen verkkokauppa menestyy? Suurimmalla varmuudella sellainen, jonne osataan mennä, jossa on kattava valikoima ja josta saa hyvää palvelua. Perinteiseen kivijalkamyymälään verrattuna samat perusasiat pitää siis olla kunnossa.

Verkkokaupan markkinointi – mikä on sisältöjen rooli? Tässä 8 tehokasta keinoa, joilla pääset tuloksiin.

1. Tarjoa tietoa ostopäätöksen tueksi

Kuluttaja haluaa tehdä ostopäätöksensä itse ja on siksi herkkä myynnillisille vaikuttamisyrityksille. Miten voit vastata tähän vaateeseen verkkokaupan pyörittäjänä?

Ensinnäkin mieti, mitkä ovat nykyisten ja tulevien asiakkaidesi mielenkiinnon kohteet. Ole kiinnostunut asiakkaidesi tarpeista. He haluavat saada sellaista tietoa, joka helpottaa ostopäätöstä sekä auttaa tekemään valintoja eri tuotteiden ja palveluiden välillä. Muista! Mitä kalliimmasta tuotteesta on kyse, sitä enemmän asiakas tietoa tarvitsee. Sinun tehtäväsi on auttaa asiakasta valitsemaan sopivin tuote ja opettaa käyttämään sitä.

Panosta siis kuvaaviin ja laadukkaasti kirjoitettuihin tuotekuvauksiin. Älä unohda hyvien kuvien merkitystä.

Menestyvästä verkkokaupasta löytyy sellaista informaatiota, minkä avulla ostajan on helppo valita itselleen sopivin tuote. Useat selvitykset osoittavat, että kuluttajat luottavat enemmän toisten kuluttajien arvioihin ja vastauksiin kuin myyjän tai valmistajan myyntipuheisiin.

Anna kuluttajien esittää arvio ostoksestaan verkkokaupassa. Tuotteiden mahdollisesti saamaa kielteistä palautetta ei kannata pelätä. Loppukädessä tehtäväsi on auttaa asiakastasi tekemään oikea valinta. Siksi heidän on oltava tietoisia niin tuotteiden eduista kuin puutteista

2. Kirjoita blogia

Asiakkaidesi kannalta informatiivista ja hyödyllistä tietoa sisältävä blogi on oivallinen tapa saada kävijävirtaa verkkokaupan sivuille. Mielenkiintoisen sisällön lisäksi jokaisessa bloggauksessa on syytä olla linkki verkkokaupan etusivulle tai suoraan tuotesivulle. Laadukkaan sisällön ja tehokkaan linkityksen avulla blogi voi täyttää sille asetetun tehtävän eli verkkokaupan tunnettuuden ja sitä myötä myynnin kasvattamisen.

Blogin johdonmukainen kirjoittaminen on kovaa työtä. Ennen pitkää sinulla on kuitenkin verkkokauppasi tukena vankka, asiakkaitasi auttava tietopaketti. Blogien avulla kasvatat myös hakukonenäkyvyyttä niihin kilpailijoihin nähden, jotka eivät hyödynnä sisältömarkkinointia.

Määrittele kuinka usein julkaiset blogia ja noudata sitä. Sen lisäksi, että blogien säännöllinen julkaisurytmi palvelee seuraajiasi, saat myös Googlen hauissa paremmat sijoitukset.

3. Käytä yksinkertaista kieltä

Opettele puhumaan yksinkertaisesti monimutkaisista ominaisuuksista. Esimerkiksi mitä teknisemmästä laitteesta on kyse, sitä enemmän ostajalla täytyy olla erityistietämystä. Vain silloin hän voi ylipäätään arvioida tuotteiden ominaisuuksia.

Selitä monimutkaiset ja tylsät tuotteet selvästi ja mielenkiintoisesti. Avaa lyhenteiden merkitys ja kuvaa mitä ne tarkoittavat käytännössä. Konkreettisilla sisällöillä voit opettaa tavallista kuluttajaa valitsemaan oikeat ratkaisut ja vertaamaan tuotteita toisiinsa.

4. Hyödynnä somea

Hyödynnä sosiaalista mediaa verkkokaupan tunnetuksi tekemiseen ja myynnin edistämiseen. Laita kuvia ja videoita Instagramiin ja käytä Facebookia, LinkedInia ja Twitteriä blogien jakeluun. Julkaisujen saamat tykkäykset ja jakamiset antavat lisävauhtia verkkokaupan kaupankäyntiin.

Hyvä ja mielenkiintoinen sisältö blogien, artikkeleiden ja videoiden muodossa leviää somessa kuin itsestään. Sisältöä jaetaan jos se sen ansaitsee. Anna siis yleisöllesi syy jakaa sisältöäsi. Se on yksi tehokkaimpia keinoja lisätä verkkokaupan tunnettuutta, saada sinne kävijäliikennettä ja ennen kaikkea aikaansaada myyntiä.

5. Muista sisällön merkityksellisyys

Sisältöjä tuotettaessa on muistettava merkityksellisyys. Mieti, millainen sisältö tukee brändiäsi. Suloiset eläinvideot eivät välttämättä istu omaan bisnekseesi lainkaan. Älä silloin käytä niitä.

Sisältöä ei pidä pumpata liikkeelle päivittäin vain julkaisemisen ilosta. Silloin hukkaat arvokkaita resursseja. Tee laadukasta ja strategista sisältöä. Julkaise mieluummin vaikka yksi asiakkaita palveleva artikkeli viikossa kuin päivittäisiä tyhjänpäiväisyyksiä.

Tutustu kilpailijoiden sisältöön ja tutki toimialallasi käytettyjä avainsanoja. Mieti millaisia ongelmia asiakkaasi yrittävät ratkaista. Mitä kysymyksiä heillä on? Mitä he jakavat verkossa? Laadi sellaista sisältöä, jotka antavat vastauksia asiakkaiden ongelmiin.

6. Käytä sähköpostimarkkinointia

Verkkokaupan markkinointi tarvitsee tuekseen asiakkaille viikoittain lähetettävän sähköisen uutiskirjeen, jossa esitellään ajankohtaisia tuotteita ja tarjouksia. Käytä uutiskirjeessä laadukkaita kuvia ja linkitä blogit mukaan.

7. Hyödynnä ulkopuolisia bloggaajia

Oman blogin lisäksi voit hyödyntää myös ulkopuolisia bloggaajia. Jos myyt esimerkiksi sisustustavaroita, tutustu kodin sisustamiseen erikoistuneihin bloggaajiin. Selvitä kenellä on eniten seuraajia ja paljonko he saavat blogeihinsa kommentteja. Ota yhteyttä sopivaan bloggaajaan ja perustele miksi juuri sinun tuotteidesi ympärille kannattaa rakentaa blogi-yhteistyö.

8. Tee verkkokaupan osoite näkyväksi

Levitä verkkokaupan osoitetta kaikkialle mihin pystyt. Lisää se sähköpostisi allekirjoitustietoihin, paina se käyntikorttiisi ja kaikkiin yrityksen markkinointimateriaaleihin. Jos sinulla on myös fyysinen liike, laita verkkokaupan osoite ostoskassiin.

Verkkokaupan markkinointi saa luottamusta sisällöistä

Sisällöt rakentavat luottamusta ja tuovat sellaisia kävijöitä verkkokauppaasi, joiden ostamisen kynnys on jo matalampi. Sisällöt lisäävät verkkokaupan tunnettuutta ja tekevät siitä toimialallaan tunnetun ja vakuuttavan toimijan. Voit myydä samoja tuotteita kuin tusina muutakin verkkokauppaa, mutta saat etumatkaa kun tarjoat asiakastasi hyödyttävää sisältöä tai jopa opetat ja opastat häntä.

Related Posts

Piditkö lukemastasi?

Liity sähköpostilistallemme ja saat tulevat artikkelit suoraan sähköpostiisi. 

Liittymisesi listalle onnistui!

Pääviestit välittävät yrityksen tarinansisältöjen tyyli